Skip to main content

Jak zaprojektować logo? Tworzenie logo dla Twojej firmy wiąże się z wieloma decyzjami, a mianowicie: kolorami, układami, czcionkami i symbolami. Nie wspominając już o tym, jak chcesz uchwycić istotę swojej marki i biznesu w jednym kultowym projekcie.

Brzmi jak problem, prawda? Właśnie dlatego stworzyliśmy ten poradnik projektowania logo: abyś mógł wyjść i pewnie stworzyć najlepsze logo dla swojej firmy, projektu lub narzędzia.

Jeśli chcesz od razu zacząć bawić się projektowaniem logo, możesz w dowolnym momencie wskoczyć do naszego kreatora logo – wypróbowanie jest bezpłatne! Ale jeśli chcesz trochę więcej wskazówek i przygotowań, jesteś we właściwym miejscu.

Jak zaprojektować logo? – FAQ

Jak zaprojektować logo?

Logo powinno być łatwe do zapamiętania i kojarzenia. Powinno także być charakterystyczne dla marki.

Jak zaprojektować logo za darmo?

Istnieje wiele sposobów na zaprojektowanie logo za darmo. Niektóre narzędzia online umożliwiają tworzenie logo bez żadnego doświadczenia projektowego ani wiedzy. Inne mogą wymagać pewnych podstawowych umiejętności projektowych. Ponadto wielu profesjonalnych projektantów oferuje bezpłatne usługi projektowania logo.

W jaki programie zaprojektować logo?

Do projektowania logo najlepiej używać programu Adobe Illustrator.

Krok 1: Zbadaj swoją markę

Większość z nas nie lubi robić badań – dlaczego nie mogę już zacząć?! – ale to ważny krok w każdym dużym projekcie. Aby Twoje logo było skuteczne i trwałe, musisz stworzyć solidne podstawy. Aby stworzyć solidne podstawy, musisz przeprowadzić badania.

Jak zaprojektować logo?
Jak zaprojektować logo?

Stworzenie silnej tożsamości marki pomaga Twojej firmie zyskać wiarygodność i stać się rozpoznawalną wraz z rozwojem. Zanim zagłębisz się w projektowanie logo, poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad następującymi pytaniami:

Kto jest moim idealnym klientem? Jakie marki lubią?

Ustalenie idealnego klienta i rynku docelowego pomoże Ci lepiej zrozumieć Twoją wizję przekazu i logo.

Jeśli masz już kilku klientów (lub znajomych, którzy pasują do osoby, na którą kierujesz reklamy), nie bój się podnieść telefonu i porozmawiać z nimi o ich stylu życia, decyzjach zakupowych, ulubionych markach i spostrzeżeniach związanych z Twoim produktem lub usługą.

Co robi moja konkurencja?

Doskonałym sposobem na uzyskanie pomysłów na projekt logo dla Twojej firmy jest podzielenie kilku logo i witryn konkurencji na style, które lubisz i style, które Ci się nie podobają.

Pomoże Ci to zrozumieć, w jakim kierunku chcesz iść, gdy zaczniesz projektować własne logo. Pomoże Ci również odróżnić Twoje logo od konkurencji, co jest ważne!

Jakie są 3-5 przymiotników opisujących moją markę?

Następnym krokiem w Twojej podróży jest stworzenie listy atrybutów Twojej marki. Ta lista może również zawierać określone cechy, wartości i korzyści, z których chcesz, aby Twoja firma była znana. Oto kilka przykładów:

  • Innowacyjny, przyjazny, łatwy w użyciu
  • Współczujący z doskonałą obsługą klienta
  • Dowcipny/sprytny i marketingowy

Zapisz je i wykorzystaj, aby ożywić swoją markę.

Jaka jest nazwa mojej firmy? Czy użyję sloganu?

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, czas sfinalizować nazwę Twojej firmy i zdecydować, czy chcesz mieć hasło , które może być opisem tego, czym zajmuje się Twoja firma (np. ciasteczka bezglutenowe) czy chwytliwą frazą (np. ciasteczka ze zdrowymi orzechami).

Korzystanie z generatora nazw firm to zabawny i łatwy sposób na wymyślenie pomysłów na nazwę firmy. Generator, może pomóc Ci znaleźć znakomitą nazwę marki w ciągu kilku minut. Błyskawicznie sprawdza dostępność domeny i generuje projekt logo dla twojej nowej firmy.

Gdy znajdziesz kilka dobrych opcji nazwy firmy, zadaj sobie pięć pytań dotyczących każdej z nich:

  1. Czy to jest oryginalne?
  2. Czy to jest przyszłościowe? (Czy będzie ewoluować wraz z Twoją firmą?)
  3. Czy jest przyjazny dla użytkownika i łatwy do przeliterowania?
  4. Czy jest dostępny (domena, kanały społecznościowe itp.)?
  5. Czy to kocham? 

Jeśli odpowiedź na każde z tych pytań brzmi „TAK!”, jesteś o krok bliżej do rozpoczęcia przygody z projektowaniem logo!

Gdzie będę najczęściej używać mojego logo?

Miejsce, w którym planujesz wyświetlić swoje logo, będzie miało bezpośredni wpływ na Twój projekt. Być może jesteś właścicielem firmy budowlanej i planujesz użyć swojego logo na koszulkach, produktach, samochodach, ciężarówkach lub znakach identyfikacyjnych.

A może prowadzisz firmę konsultingową, która będzie używać Twojego logo głównie online – witryny, strony internetowe opole, kanały mediów społecznościowych. Pomyśl o aplikacjach, które mają największe znaczenie i jakiego rodzaju logo będzie się wyróżniać.

Prawie we wszystkich przypadkach, utrzymanie prostego projektu logo z przejrzystym układem pomoże zapewnić, że będzie ono wszędzie wyglądało świetnie. Oto kilka typowych miejsc, w których można używać logo:

  • Online: nagłówki i favicony stron internetowych, podpisy e-mail, faktury i rachunki
  • Media społecznościowe: zdjęcia profilowe, zdjęcia na okładkę, posty graficzne, reklamy
  • Druk: Wizytówki, ulotki, plakaty, reklama na samochód, odzież, opakowania 

Możesz potrzebować wielu odmian logo, aby dostosować się do różnych mediów – ale o tym później.


Krok 2: Dowiedz się więcej o projektowaniu logo

Wbrew powszechnemu przekonaniu samodzielne zaprojektowanie logo firmy jest całkowicie wykonalne! Nie potrzebujesz wymyślnego oprogramowania do edycji ani lat doświadczenia w projektowaniu. Wierz lub nie, możesz samodzielnie stworzyć logo w ciągu pięciu minut!

Ale zanim zaczniesz swoją przygodę z projektowaniem logo, oto, co musisz wiedzieć, aby czuć się pewnie w tym procesie.

Co składa się na dobre logo?

Chociaż jakość logo jest subiektywna, istnieją pewne elementy, które sprawiają, że logo jest dobre lub złe.

Niektóre z najlepszych logo wszechczasów są proste, zapadające w pamięć, niepowtarzalne, wszechstronne i odpowiednie dla branży i rynku docelowego, który obsługuje Twoja firma. Powinny też być łatwo rozpoznawalne i wyraźnie reprezentować markę.

Dla porównania, złe logo są zorientowane na trendy (lub kopiują inne znane logo), są skomplikowane i mylące, co prowadzi do słabej rozpoznawalności marki i wszechstronności. Mogą być również nudne lub ogólne (nie mylić z prostymi).

Patrząc na poniższe przykłady, ten po lewej wyraźnie pokazuje, czym jest firma i jest łatwy do odczytania i zapamiętania.

Ta po prawej jest kreatywna i zabawna, ale niezwykle trudno jest zorientować się, czym w ogóle zajmuje się firma!

Projektowanie logo
Projektowanie logo
Błędy przy projektowaniu logo
Błędy przy projektowaniu logo

Czym jest hierarchia wizualna?

Hierarchia wizualna kieruje widzów najpierw do najważniejszych informacji, a następnie prowadzi ich przez resztę zawartości za pomocą wizualnych wskazówek, takich jak czcionki, kolory, rozmiary i inne.

Na przykład, jeśli masz nazwę firmy i hasło, chcesz, aby nazwa firmy była większa i odważniejsza niż hasło, aby utworzyć wizualną hierarchię, jak widać w logo po lewej stronie powyżej.

Czemu? Nazwa to sposób, w jaki ludzie będą odnosić się do Twojej marki – podczas gdy Twoje hasło jest chwytliwym dodatkiem, który pomaga opisać Twoją markę.


Trzy główne rodzaje logo

Projektowanie logo można ogólnie podzielić na dwie kategorie: logo składające się wyłącznie z tekstu (oznaczającego nazwę lub inicjały firmy) oraz zawierające zarówno tekst, jak i symbol.

Oto zestawienie trzech najpopularniejszych typów logo – jest ich jeszcze kilka, ale chcemy, aby było to proste!

1. Logo ze znakiem słownym

Najbardziej klasyczną formą logo jest znak słowny, nazywany czasem przez projektantów „logotypem”.

W słownictwie używa się tylko nazwy Twojej firmy – bez symboli ani monogramów – w istniejącym lub niestandardowym kroju pisma. Ten rodzaj logo działa najlepiej, jeśli masz krótką, charakterystyczną nazwę firmy i nie masz sloganu.

2. Logo z monogramem

Monogram to logo zawierające od jednej do trzech liter, zwykle inicjały firmy lub pierwsza litera. Monogram może pełnić rolę symbolu w logo, a poniżej nazwa firmy.

W przypadku znanych marek znak słowny jest pomijany: na przykład P&G dla Procter and Gamble, VW dla Volkswagen lub LV dla Louis Vuitton. Ale większość nowych firm trzyma swoją nazwę biznesową pod monogramem lub obok niego, aby budować rozpoznawalność nazwy!

3. Połączenie logo

Logo kombinowane jest dokładnie tym, czym brzmi: połączeniem znaku słownego i symbolu.

Ten rodzaj logo pozwala łatwo rozpoznać Twoją markę, ponieważ wykorzystuje dwa elementy projektu, które razem reprezentują Twoją markę (i mogą być używane osobno, gdy są potrzebne). Nic dziwnego, że jest to najczęstszy rodzaj logo.


Kształty logo i opcje układu

Kształt odgrywa ważną rolę w estetyce Twojego logo, ponieważ ma szczególne skojarzenia w ludzkim mózgu. Dzięki temu marki mogą używać kształtów, aby pomóc przekazać wiadomość lub uczucia docelowej grupie odbiorców.

Kształty mogą być używane zarówno jako pojemniki, jak i symbole w projektowaniu logo.

Co to jest opakowanie?

Opakowanie sprawi, że Twoje logo będzie ograniczone do przestrzeni i ładnie zapakowane do wizualnej konsumpcji. Należy zauważyć, że chociaż opakowania zwiększają atrakcyjność wizualną logo, czasami mogą stanowić wyzwanie związane ze skalowalnością, ponieważ logo znajduje się na mniejszej przestrzeni.

Upewnij się, że nazwa Twojej firmy jest nadal czytelna w kontenerze po przeskalowaniu do różnych rozmiarów.

Oto kilka wartości związanych z niektórymi z najpopularniejszych kształtów logo, a także kwestie projektowe dla każdego z nich:

  • Kręgi:  reprezentują jedność, bezpieczeństwo i ochronę. Sprawdzają się najlepiej w przypadku krótszych nazw lub monogramów i powinny być używane z mocnym krojem pisma, aby zapewnić czytelność po przeskalowaniu w górę i w dół.
  • Kwadraty + Prostokąty:  Przekłada się na poczucie stabilności i równowagi w ludzkim umyśle. Ten bardziej tradycyjny kształt jest dobry dla dłuższych nazw i popularny wśród dużych korporacji.
  • Trójkąty:  postrzegane jako bardziej agresywny kształt kojarzony z siłą, konfliktem i szybkością. Mogą być używane do reprezentowania kierunku i ruchu lub zastępować litery „A” i „V”.
  • Orientacja pionowa/pozioma:  Pionowe linie i kształty kojarzą się z agresją, siłą, odwagą i dominacją, podczas gdy kształty poziome nabierają bardziej spokojnego i spokojnego charakteru.
  • Organiczne kształty:  te kształty mają naturalny charakter i zapewniają ciepło i wygodę, czego nie można w pełni osiągnąć w innych kształtach! 

Inne opcje układu logo

Istnieje kilka innych sposobów na zaaranżowanie logo, które nie odnoszą się do kształtów. Obejmują one:

Tekst  piętrowy: jednym ze sposobów na dodanie intrygi do bardziej klasycznego logo jest użycie tekstu piętrowego. Słowa można układać w stos w pionie, aby przyciągnąć uwagę, chociaż czasami ten układ jest połączony z tekstem poziomym, aby stworzyć więcej możliwości stylizacji. Pamiętaj, że najlepiej jest używać tekstu piętrowego, gdy słowa w Twoim logo są zbliżone do tej samej długości.

Umieszczenie symbolu:  Umieszczenie symbolu może zmienić cały wygląd logo. Czy jest w centrum? Na bok? Na szczycie znaku słownego? Włączone do znaku słownego? Jeśli używasz symbolu w swoim logo, pamiętaj o rozważeniu wszystkich opcji i zobacz, które miejsce jest najlepsze dla Twojej marki i użycia logo.

Umieszczenie hasła:  Jeśli Twoje logo zawiera slogan, prawie zawsze pojawi się pod nazwą Twojej firmy. Ale czy będzie wyśrodkowany, czy wyrównany do lewej? Innym krojem pisma niż Twój znak słowny? W zależności od długości hasła możesz przetestować różne opcje, aby zobaczyć, co wygląda najlepiej.

Logo z hasłem reklamowym
Logo z hasłem reklamowym

Krok 3: Uzyskaj pomysły na kolory, czcionki i symbole

W końcu nadszedł czas, aby zagłębić się w tworzenie swojego logo!

Korzystając z powyższych badań i pomysłów dotyczących logo, powinieneś mieć solidne pojęcie o rynku docelowym i atrybutach marki, a także o stylu i układzie logo, które chcesz. Przejdźmy do kolorów, czcionek i symboli!

Kolory logo

Wybór koloru dla projektu logo to nie tylko wybór tego, co wygląda dobrze. Zastanów się, jak odbiorą go Twoi odbiorcy i gdzie będzie wyświetlany.

Różne kolory wywołują różne uczucia i emocje, więc wybieraj je mądrze. Czy widzisz, że Twoja marka jest reprezentowana przez chłodne odcienie, takie jak niebieski, zielony i fioletowy, lub ciepłe odcienie, takie jak czerwony, pomarańczowy i żółty? A może skłaniasz się bardziej ku czerni, bieli i szarości, aby dopasować się do tożsamości Twojej marki. Zwróć uwagę na kolory używane przez konkurencję, będziesz chciał pozostać w kolorach znanych Twojej branży, ale jednocześnie wyróżniać się na tle konkurencji.

Aby pomóc Ci w podjęciu decyzji, oto kilka emocji i opisów związanych z niektórymi z najbardziej znanych kolorów:

  • Czarny: Moc i wyrafinowanie. Może również wykazywać elegancję, formalność lub tajemniczość.
  • Niebieski: Profesjonalizm i sukces. Powszechnie stosowany w logo firmowych, ale sprawdza się w wielu branżach.
  • Pomarańczowy: radość i optymizm. Powoduje entuzjastyczne i podekscytowane skojarzenie poznawcze, a także świetnie przyciąga uwagę.
  • Zielony: równowaga i spokój. Powszechnie stosowany, gdy marki chcą podkreślić związek z otoczeniem, dobre samopoczucie, zdrowie i spokój.
  • Różowy: Kobiecy i pielęgnujący. W zależności od odcienia może działać łagodnie i uspokajająco, powodując kognitywne skojarzenie z bezpieczeństwem i pielęgnacją. Jednak inne odcienie częściej kojarzą się z miłością, flirtem i kobiecością.
  • Fioletowy: Królewski i duchowy. Przez całą historię fioletowy był uważany za kolor królewski. Związek z rodziną królewską doprowadził do poznawczego skojarzenia fioletu z bogactwem, szlachetnością i luksusem.
  • Czerwony: pewność siebie i ambicja. Często używany do reprezentowania męskiej energii i stymuluje apetyt i energię.
  • Żółty: szczęście i pozytywność. Często bardzo jasny i często przykuwa wzrok. Przeznaczony do poprawy samooceny i, podobnie jak kolor czerwony, uważa się również, że pobudza apetyt i zwiększa energię.
  • Biały: czysty i prosty. Tradycyjnie kojarzony z czystością, czystością, niewinnością i prostotą.
  • Szary: Klasyczny i poważny. Stając się coraz bardziej popularnym stylem, szary jest świetnym kolorem do wykorzystania, jeśli chcesz uzyskać dojrzały wygląd.

Kiedy finalizujesz swoje logo, powinieneś również mieć wersję czarno-białą na wypadek, gdy użycie pełnokolorowego logo nie ma zastosowania (np. gdy umieszczasz je na obrazie). W związku z tym potrzebujesz wersji swojego logo, która uwzględnia kolor czarny w swoim projekcie – przetestuj to przed sfinalizowaniem swojego!

Wskazówka: chcesz użyć określonego koloru w swoim logo? Musisz znaleźć dokładny kod HEX (ciąg cyfr i liter reprezentujący ten kolor). Możesz skopiować kody HEX do swojego programu podczas pracy nad projektem logo!

Ile kolorów powinienem użyć w moim logo?

Większość marek używa od 2 do 3 kolorów, z których jeden jest albo czarny, albo biały. Oczywiście istnieją firmy (takie jak Google, eHarmony i Slack), które mają w swoich logo szereg kolorów.

Zachęcamy do przetestowania większej liczby kolorów, ale ponownie upewnij się, że Twoje logo wygląda dobrze również w kolorze czarnym lub białym!

Czcionki logo

Przy tysiącach czcionek do wyboru, wybór jednej do logo nie jest łatwym zadaniem. Każda czcionka przekazuje coś innego i powinna pasować do atrybutów i tożsamości Twojej marki.

Przyjrzyjmy się różnym stylom czcionek i ich wizualnym różnicom dla brandingu i komunikacji.

1. Czcionki szeryfowe

Czcionki, które mają małe „stopki” na krawędziach, nazywane są czcionkami szeryfowymi. To ponadczasowe, wysokiej klasy, klasyczne czcionki kojarzące się z tradycją i przyzwoitością. Najbardziej znaną czcionką szeryfową jest Times New Roman. Ze względu na swoją ponadczasowość jest często używany do przyciągania bardziej dojrzałej grupy demograficznej.

Czcionka szeryfowa w logo
Czcionka szeryfowa w logo

2. Czcionki bezszeryfowe

Te czcionki nie mają małych nóżek, jak czcionki szeryfowe, więc mają bardziej przejrzysty i nowoczesny wygląd. Są łatwe do odczytania i działają dobrze w różnych mediach.

Czcionka bezszeryfowa w logo
Czcionka bezszeryfowa w logo

3. Czcionki skryptowe

Czcionki odręczne i skryptowe dodają logo mnóstwa osobowości i zwykle wyglądają formalnie, elegancko i kobieco. Jest to jeden z trudniejszych do wykonania stylów, ponieważ czcionki skryptowe są trudniejsze do odczytania na pierwszy rzut oka – ale gdy są zrobione prawidłowo, mogą sprawić, że Twoje logo będzie charakterystyczne i kultowe.

Czcionki odręczne lub skryptowe w logo
Czcionki odręczne lub skryptowe w logo

4. Nowoczesne czcionki

Nowoczesne czcionki to czcionki bezszeryfowe, które charakteryzują się pewnym wyrafinowaniem i surowością. Dzięki temu są najbardziej skuteczne w młodszych grupach demograficznych i popularne wśród firm zajmujących się aplikacjami i technologiami.

5. Czcionki ekranowe

Wreszcie, czcionki ekranowe są zwykle szeroką kategorią nietypowych czcionek, które mają duży wpływ wizualny. Mogą być pełne życia i zabawne, awanturnicze i futurystyczne – ale uważaj na te, które są super modne lub nie pasują do osobowości Twojej marki.

Możesz również stworzyć niestandardowe czcionki specjalnie dla Twojej firmy, dzięki czemu Twoje logo będzie w 100% unikalne. Czcionki niestandardowe są zwykle dodatkowym kosztem podczas pracy z projektantem przy tworzeniu logo.


Symbole logo

Symbole to kolejny element projektu, który możesz dodać do swojego logo, aby pomóc ludziom rozpoznać Twoją markę.

Symbole mogą być obrazowe i dosłowne (jak zwierzęta lub żarówki) lub geometryczne i abstrakcyjne (jak sześciokąt lub nakładające się koła). Upewnij się tylko, że wybrany przez Ciebie symbol nie dezorientuje ani nie wprowadza w błąd odbiorców.

Na przykład, jeśli jesteś trenerem fitness, nie ma sensu używać w logo symbolu koszyka spożywczego – coś takiego jak linia tętna może wyraźniej informować o Twoich usługach.

Symbol w logo
Symbol w logo

Chcesz również, aby Twój symbol pasował do stylu czcionki – więc jeśli używasz nowoczesnej czcionki bezszeryfowej, prawdopodobnie nie chcesz łączyć jej z ręcznie rysowanym symbolem w stylu vintage.

Jak omówiono w sekcji dotyczącej układu, będziesz chciał poeksperymentować z pozycjonowaniem swojego symbolu, aby zobaczyć, co wygląda najlepiej. Spróbuj umieścić go po lewej, prawej stronie, na górze lub na dole nazwy firmy – możesz nawet wypróbować to w środku słowa.


Krok 4: Zrób logo

„Mówisz mi, że w końcu mogę zacząć projektować swoje logo?”

Tak, już możemy. Nie wiesz, jak zaprojektować swoje? Oto trzy opcje DIY:

Opcja nr 1: Zaprojektuj swoje logo od podstaw

Jeśli masz już pewne doświadczenie w projektowaniu i masz dostęp do oprogramowania takiego jak Adobe Illustrator lub Photoshop, możesz zaprojektować własne logo od podstaw

Zatrudnienie grafika komputerowego do stworzenia logo od zera może być kosztowne i szybkie! Korzystanie z własnych narzędzi i wiedzy fachowej zapewnia całkowitą swobodę w zakresie wyglądu projektu, a jednocześnie pozwala zaoszczędzić pieniądze.

Opcja nr 2: Kup szablon logo i dostosuj go

Inną opcją jest skorzystanie z szablonu. Istnieje kilka firm i witryn oferujących bezpłatne lub płatne szablony logo, które można dostosować, edytując nazwę firmy, kolory i nie tylko.

Dwa potencjalne problemy z tą metodą: 1) Szablony mogą nie być bardzo konfigurowalne, oraz 2) Mogą istnieć setki (może nawet tysiące) innych firm o prawie identycznym projekcie logo jak Twój.

Podobnie jak ludzie, logo ma być niepowtarzalne. Każda firma powinna być rozpoznawalna i zapadać w pamięć. Gdy tylko Twoje logo będzie wyglądało jak cudze, świadomość Twojej marki spada!

Opcja nr 3: Użyj internetowego kreatora logo

Jeśli potrzebujesz unikalnego niestandardowego logo, ale nie masz doświadczenia w projektowaniu ani czasu na samodzielne wykonanie, skorzystanie z internetowego kreatora logo jest prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem!

Zamiast pracować z szablonem, te narzędzia pozwalają tworzyć własne projekty za pomocą znacznie bardziej intuicyjnej i inteligentnej platformy projektowej.


Krok 5: Przetestuj i sfinalizuj

Po zaprojektowaniu logo (lub kilku!), nadszedł czas na testy warunków skrajnych. Oto kilka pytań, na które powinieneś odpowiedzieć przed sfinalizowaniem projektu logo firmy:

Czy moje logo jest skalowalne?

Posiadanie skalowalnego logo oznacza, że ​​możesz je wyświetlać w dowolnym miejscu i miejscu, w którym dusza zapragnie (cóż, prawie wszędzie). Chcesz umieścić go na ogromnym billboardzie? A co z wizytówkami?

Gdy masz skalowalne logo, gdziekolwiek zdecydujesz się je umieścić, będzie ono wyglądać czysto i wyraźnie (bez pikseli) i pozostanie łatwe do odczytania i zidentyfikowania. Sprawdź, czy Twoje logo działa zarówno w dużych, jak i małych rozmiarach i jest czytelne.

Kolejny niezbędny element skalowalnego logo: plik wektorowy.

Pliki wektorowe są niezbędne, ponieważ działają jak pliki główne, które można w nieskończoność skalować, edytować lub wysyłać do projektanta lub drukarki. Są one tworzone w programach takich jak Adobe Illustrator, a następnie można je przekonwertować na dowolny inny format pliku, taki jak PNG lub JPG. Przykładami plików wektorowych są SVG, EPS i PDF.

Czy moje logo wygląda dobrze w kolorze czarnym czy białym?

Posiadanie całkowicie czarnej i całkowicie białej wersji logo z przezroczystym tłem jest niezbędne. Czemu? Ponieważ dzięki temu Twoje logo może być bardziej wszechstronne i działać w różnych środowiskach wizualnych.

Gdy tło Twojego logo jest przezroczyste, możesz umieścić swoje logo na dowolnym kolorowym tle, w tym na obrazach i filmach!

Jeśli Twoje logo nie jest dobrze tłumaczone po zmianie na całkowicie czarne lub całkowicie białe, rozważ wprowadzenie do niego kilku poprawek. Czy czcionka musi być pogrubiona, czy symbol prostszy? Czy inny układ sprawi, że Twoje logo będzie bardziej elastyczne?

Czy moje logo wygląda dobrze w aplikacjach, w których będę go najczęściej używać?

W zależności od Twojej firmy i miejsca, w którym będziesz najbardziej komunikować się i angażować z klientami, może to mieć wpływ na projekt Twojego logo.

Planujesz włożyć dużo wysiłku w budowanie silnej społeczności społecznej? Zastanów się, jak Twoje logo (lub jego odmiany) będzie wyglądać na Twoich profilach w mediach społecznościowych. Od zdjęć profilowych, przez banery, po posty, chcesz, aby Twoje logo wyglądało znakomicie we wszystkich tych środowiskach społecznościowych.

Alternatywnie możesz planować prezentację swojego logo głównie na wydrukach, takich jak naklejki samochodowe, wizytówki i plakaty. Czy Twoje logo wygląda dobrze pomniejszone na karcie lub powiększone na dużym wydruku? Czy zawiera złożone elementy, które trzeba uprościć?

Zastanów się, jak Twoje logo będzie wyglądało we wszystkich podstawowych aplikacjach i wprowadź odpowiednie zmiany, aby zapewnić optymalną niesamowitość logo.

Czy mam różne odmiany logo do różnych zastosowań?

To prowadzi nas do odmian logo, dzięki którym Twoje logo jest bardziej wszechstronne i łatwe w użyciu. Posiadanie charakterystycznego znaku słownego (typografii), a także unikalnego symbolu (obrazu), pozwala na używanie elementów razem lub osobno do reprezentowania marki. Poniższa marka używa symbolu nosorożca, aby pomóc reprezentować swoją markę na wszystkich platformach.

Tak więc logo, które masz jako zdjęcie profilowe na Facebooku, może być wersją zawierającą tylko symbol lub monogram, podczas gdy logo, które wydrukujesz na koszulce, będzie „pełnym” logo – chociaż są różne, reprezentują ta sama marka.

Po zaprojektowaniu i przetestowaniu logo, nadszedł czas, aby wprowadzić je w życie. W końcu pięknie zaprojektowane logo nie jest wartościowe, jeśli nie jest na nic nałożone! Oto kilka świetnych miejsc – online i offline – na początek:

  • Obraz profilu i baner w mediach społecznościowych
  • Nagłówek strony i favicon
  • Podpis E-mail
  • Wizytówki
  • Naklejki
  • Opakowania
  • Materiały piśmienne
  • Faktury i rachunki
  • T-shirty, czapki, kubki i inne

Pamiętaj: jeśli otrzymasz coś z nadrukowanym logo, wyślij plik wektorowy (EPS lub SVG). Jeśli pracujesz z firmą poligraficzną, zazwyczaj o to poproszą. Jeśli nie, wyślij go mimo to, aby mieli wszystko, czego potrzebują, aby Twoje wydruki wyglądały ostro.

Czy mam księgę znaku?

Wreszcie, po sfinalizowaniu projektu, będziesz chciał stworzyć księgę znaku dotyczącą marki. Wytyczne dotyczące marki to zbiór zasad dotyczących sposobu reprezentowania Twojej marki w różnych kanałach i zasobach, które pomagają Twojej firmie budować wiarygodność i rozpoznawalność wraz z rozwojem. Wytyczne dotyczące marki powinny zawierać:

  • Strona tytułowa
  • Wytyczne dotyczące logo
  • Palety kolorów
  • Typografię
  • Przykłady użycia

Mogą również zawierać deklarację misji, zasady wizualne dotyczące obrazów i ikon, wytyczne dotyczące głosu marki oraz specyfikacje dotyczące zasobów, takich jak opakowania, marketing e-mailowy i inne.


Podsumujmy – aby zaprojektować niesamowite logo, dobrze jest zbadać swoją markę, nauczyć się podstaw projektowania logo, poznać kolory, czcionki i symbole… a potem zacząć tworzyć!

Jeśli masz jedną lub dwie opcje do pracy, przetestuj swoje logo w różnych rozmiarach i na różnych makietach, aby upewnić się, że spełni Twoje potrzeby. Dostosuj zgodnie z wymaganiami i pokaż to kilku zaufanym osobom, jeśli potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji.

Po wykonaniu tych kroków możesz mieć pewność, że masz silne logo, które będzie wyświetlane światu. Masz to!