Prawda jest taka, że istnieje wiele zmiennych, które wpływają na to, ile zapłacisz za projekt logo. Oto, co musisz wiedzieć, zanim zdecydujesz, jak zrobić lub kupić swoje logo.
Ile kosztuje logo – FAQ
Ile kosztuje logo?
Cena logo zależy od wielu czynników, takich jak: rozmiar, ilość kolorów, stopień skomplikowania, czas trwania projektu i tak dalej. Można zlecić projekt logo w firmie projektowej lub skontaktować się z freelancerami.
Jakie są różnice między plikami rastrowymi a wektorowymi?
Różnice między plikami rastrowymi a wektorowymi to głównie to, że pliki rastrowe są obrazami (są to w rzeczywistości tabele pixeli), podczas gdy pliki wektorowe są zbiorem punktów, linii i kształtów. Pliki rastrowe są łatwiejsze do wyświetlenia, ale pliki wektorowe są łatwiejsze do przeskalowania i modyfikowania.
Jakie aplikacje i programy potrzebuję, aby stworzyć własne logo?
Logo to graficzny symbol, który reprezentuje markę, firmy lub produkt. Aby stworzyć własne logo, potrzebujesz programu graficznego, takiego jak Adobe Photoshop lub Illustrator.
Jakie są korzyści z kupna szablonu logo?
Szablon logo pozwala na stworzenie profesjonalnego logo marki w krótkim czasie i bez konieczności wydawania dużych ilości pieniędzy na agencję reklamową. Jest to idealne rozwiązanie dla małych i średnich firm, które dopiero rozpoczynają działalność lub chcą zmienić swój dotychczasowy wizerunek.
Podróż tworzenia logo
Projekt logo z lub bez wsparcia zewnętrznego jest procesem iteracyjnym i wieloetapowym, który obejmuje badania, burzę mózgów, szkice i kilka koncepcji projektowych.
Właśnie dlatego niestandardowe pakiety logo mogą bardzo różnić się nie tylko ceną – od stosunkowo darmowych do kilku tysięcy złotych – ale także ilością czasu i wysiłku potrzebną do wykonania pracy.
Zanim przejdziemy dalej, cofnij się o krok, aby dowiedzieć się, w jaki sposób będziesz używać tego logo w różnych kanałach i markowych aplikacjach.
Czy Twoje logo będzie dostępne tylko cyfrowo, czy planujesz wydrukować je na wizytówkach i innych materiałach marketingowych? Odpowiedź na to pytanie może zmienić rodzaj formatów plików logo i warianty kolorystyczne, których będziesz potrzebować.
Zacznijmy od wyjaśnienia, że istnieją dwie podstawowe kategorie plików graficznych: rastrowe i wektorowe .
Pliki rastrowe są mierzone w DPI (punkty na cal) i mają rozszerzenie .jpg, .png lub .gif. Ponieważ pliki rastrowe są oparte na siatce pikseli, istnieje ryzyko zniekształcenia logo podczas zmiany rozmiaru obrazu.
Z drugiej strony pliki wektorowe można skalować do dowolnego rozmiaru bez utraty jakości – od zdjęcia profilowego na Instagramie po reklamę stacji metra. Można je otwierać, edytować i zapisywać w różnych programach i mają rozszerzenie pliku .ai, .eps, .svg lub .pdf.
Chociaż możesz sprawić, by plik rastrowy o wysokiej rozdzielczości działał dla Ciebie, nie są one idealne dla wszystkich aplikacji. Pliki wektorowe są tym, czego potrzebujesz, aby Twoje logo wyglądało niesamowicie w zasobach marki.
A jeśli chodzi o warianty kolorystyczne, upewnij się, że otrzymujesz jasne, ciemne i pełnokolorowe wersje swojego logo na potrzeby brandingu, a także wersje z przezroczystym tłem.
Opcje eksportowania kolorów również mogą się różnić: RGB jest używane w przypadku logo wyświetlanych cyfrowo, a CMYK jest najlepszy w przypadku produktów drukowanych (Pantone może działać w obu przypadkach).
Czy kręci Ci się już w głowie? Nie martw się – jesteśmy tutaj, aby poprowadzić Cię przez koszt wykonania logo i co zawiera każdy rodzaj pakietu.
Opcja 1: Zrób to sam
Jeśli chcesz uelastycznić swoje projekty, możesz spróbować stworzyć własne logo. Jednak stworzenie projektu, który pasuje do Twojej marki i może być używany w wielu kanałach, jest wyzwaniem.
Największym kosztem będzie czas poświęcony na stworzenie logo na papierze i wybór odpowiedniego oprogramowania do projektowania, aby ożywić szkic.
Chcemy Cię ostrzec, że istnieje powód, dla którego ludzie płacą za projektowanie logo. Nie jest to łatwe, zwłaszcza bez doświadczenia w projektowaniu.
Dobre wieści? Będziesz mieć pełną kontrolę nad kreatywnością, a podczas nauki nowego oprogramowania dostępne są samouczki online, które pomogą Ci trzymać rękę za rękę.
Sketch
Dostępny tylko dla Mac OS X, Sketch kosztuje 99 USD za roczną licencję . Oprogramowanie do projektowania wektorowego pozwoli Ci wyeksportować Twoje logo w różnych formatach: PDF, SVG, PNG, JPG i EPS. Chociaż Sketch stale staje się ulubieńcem społeczności projektantów, nie jest to narzędzie do projektowania druku, ponieważ nie można eksportować logo w przyjaznych dla drukarki kolorach CMYK.
Adobe Illustrator
Illustrator to popularna w branży projektowej aplikacja do grafiki wektorowej, która współpracuje z innymi programami firmy Adobe. Możesz wyeksportować swoją pracę w ponad dziesięciu formatach do użytku cyfrowego i drukowanego. Uzyskaj dostęp do oprogramowania poprzez członkostwo Adobe Creative Cloud za 20,99 USD miesięcznie w abonamencie rocznym lub 31,49 USD za użytkowanie miesięczne .
Vectr
Darmowy (ale podstawowy) edytor grafiki wektorowej, Vectr, można pobrać na pulpit lub używać online. Program oferuje pomocne lekcje w aplikacji. Pliki można eksportować zarówno w formatach rastrowych, jak i wektorowych, w tym AI, PNG, JPG i SVG.
Canva
Płatna subskrypcja serwisu Canva kosztuje 149,00 CAD rocznie lub 12,95 CAD miesięcznie. Program zawiera ponad 1000 szablonów logo, które można dostosować i umożliwia pobranie gotowej pracy w formacie JPG, PNG, PDF lub GIF.
Opcja 2: Kup i dostosuj szablon logo
Gotowe szablony ograniczają wysiłek i czas potrzebny do stworzenia logo od podstaw.
Ponieważ do dostosowania projektu potrzebne jest oprogramowanie, większość plików logo szablonów jest zgodna z programem Adobe Illustrator. Ponownie będziesz potrzebować płatnej subskrypcji tych programów. Zmiana kolorów i zmiana ogólnego tekstu na nazwę marki zajmuje trochę czasu.
Te szablony mogą zawierać coś więcej niż tylko logo, oferując pakiet brandingowy i projekty mediów społecznościowych. Upewnij się, że przeczytałeś opis szablonu, aby wiedzieć, co otrzymujesz, w tym zawarte typy plików.
I pamiętaj: korzystanie z szablonu oznacza, że inne osoby mogą mieć logo bardzo podobne do wybranego przez Ciebie. Nie chcemy, abyś wydawał swoje ciężko zarobione pieniądze na nadużywany i nieoryginalny projekt!
Creative market
Na rynku kreatywnym dostępnych jest ponad 49 000 szablonów logo, których ceny wahają się od 2 do 500 USD. Większość szablonów kosztuje od 19 USD do 39 USD. Koszt ten obejmuje pakiet z dwiema opcjami licencjonowania: standardową dla firm, które nie przekroczą 500 sprzedaży i rozszerzoną dla nieograniczonej sprzedaży. Spodziewaj się, że wydasz trzykrotność podanego kosztu licencji rozszerzonej.
Adobe Spark
W usłudze Adobe Spark znajdziesz setki szablonów logo, które są promowane jako bezpłatne. Haczyk polega na tym, że musisz zapłacić za oprogramowanie Adobe Spark, aby je edytować, za 9,99 USD miesięcznie. Adobe Spark jest specjalnie zaprojektowany dla użytkowników o solidnym wyczuciu projektowym, którzy chcą mieć większą kontrolę nad projektowaniem własnych ulotek, grafik w mediach społecznościowych, a nawet filmów!
GraphicRiver
Z prawie 58 000 szablonami GraphicRiver oferuje szablony niskiej jakości od około 10 USD. Wysokiej klasy pakiety, które mogą osiągnąć poziom 200 USD . Większość niewyłącznych pakietów logo na tej stronie kosztuje od 30 USD do 50 USD i jest dostarczana z plikami wektorowymi.
Na Etsy znajdziesz różne szablony projektów logo, od 15 USD do 250 USD. Niektórzy sprzedawcy będą współpracować z Tobą, aby dostosować Twój projekt za dodatkową opłatą. Uważaj na typ pliku, który otrzymasz, najlepiej, jeśli otrzymasz plik źródłowy lub plik wektorowy, dzięki czemu będziesz mógł wprowadzać zmiany lub skalować go w razie potrzeby w przyszłości. W niektórych przypadkach sprzedawcy oferują pliki w programie Adobe Illustrator, a nawet w serwisie Canva.
Opcja 3: Użyj internetowego kreatora logo
Bez konieczności zakupu lub nauki oprogramowania do projektowania, twórcy logo mogą być najtańszą opcją na rynku. Niektóre witryny nie pobierają żadnych opłat za korzystanie z usługi – płacisz tylko wtedy, gdy jesteś gotowy do pobrania plików logo.
Kreator logo online może wygenerować setki odmian logo, korzystając z podstawowych informacji o Twojej firmie i preferencjach projektowych; następnie możesz edytować i modyfikować makiety, które lubisz.
Ale uwaga: chociaż twórcy logo działają w niskich cenach, jakość projektów może się drastycznie różnić. Chociaż na rynku dostępne są gratisy, opcja płatna z większym prawdopodobieństwem zapewni odpowiednie pliki, których potrzebujesz, aby pewnie używać swojego logo. Ponadto, jeśli masz jakiekolwiek pytania, prawdopodobnie będziesz mieć dodatkową obsługę klienta z płatną opcją.
Opcja 4: Crowdsource projekt
Pomyśl o crowdsourcingu jak o konkursie: publikujesz szczegółowy opis logo do społeczności projektantów, w tym cenę, jaką jesteś gotów zapłacić za projekt. Freelancerzy mogą następnie zgłaszać swoje unikalne projekty, aby mieć szansę na wybór.
Po sfinalizowaniu projektu projektant wyśle Twoje logo w wielu typach plików, aby rozpocząć działalność.
Opcja 5: Zatrudnij niezależnego projektanta logo
Wybranie freelancera oznacza, że będziesz współpracować z ekspertem, aby stworzyć profesjonalny projekt logo. Zobaczysz kilka koncepcji, które zostaną zrealizowane. W zależności od umiejętności projektanta nowe logo może kosztować od 1.000 do 10.000 złotych . Pamiętaj, wybierając freelancera, aby sprawdzić, ile ma doświadczenia i jak rozlicza (godzinowo vs. według projektu).
Freelancer z mniejszym doświadczeniem prawdopodobnie pobierze mniej, ale możesz nie uzyskać płynnego procesu, którego szukasz.
Za pośrednictwem różnych platform istnieją internetowe społeczności projektantów, których możesz szukać, aby znaleźć taką, która spełni Twoje potrzeby. Pamiętaj jednak, że zajmie to trochę czasu!
Opcja 6: Zatrudnij agencję projektującą logo
Najdroższą opcją logo jest wynajęcie firmy, która wykona dla Ciebie pracę.
Agencje pobierają opłaty od 1.000zł za projekt logo, a niektóre osiągają poziom od 5.000 PLN do 20.000 PLN. To może być kosztowne dla kogoś, kto chce ewoluować z pobocznego zamieszania w ich 9-5.
Rozważając agencję, należy pamiętać o następujących kwestiach:
- Kaucja: Oczekuj, że zapłacisz do 50% kosztów projektu logo, zanim agencja rozpocznie pracę.
- Umowa: Nie wszystkie agencje poproszą Cię o podpisanie umowy. Jeśli to zrobisz, będziesz legalnie na haczyku za uiszczenie pełnej opłaty po zakończeniu pracy.
- Czas: wspierana przez zespół projektowy, agencja może poświęcić swój czas na stworzenie Twojego logo. Spodziewaj się co najmniej tygodnia, zanim zobaczysz jakiekolwiek makiety.
Dodatkowe koszty do rozważenia
Po zakończeniu tworzenia logo rozważ uzupełnienie tożsamości wizualnej swojej firmy niestandardowymi projektami mediów społecznościowych i wizytówek. Na Twojej liście może być również ustalenie wytycznych dotyczących marki i uzyskanie znaku towarowego.
Koszty te szybko się sumują, więc miej je na uwadze przy wyborze (i budżetowaniu) opcji tworzenia logo.
Wybór odpowiedniej opcji
Nawet jeśli dopiero rozpoczynasz działalność gospodarczą, logo jest punktem wyjścia do budowania tożsamości marki.
Gdy już masz pomysł, zastanów się, jak będziesz prezentować swoją markę online i offline. Następnie dowiedz się, jaka cena pakietu projektowania logo będzie dla Ciebie odpowiednia.
Zapamiętaj opcje oparte na cenie logo, a potrzeby projektowe są następujące:
- Jeśli masz mniej niż 500 złotych, możesz samodzielnie zaprojektować logo lub kupić i dostosować szablon, jeśli masz kilka elementów do edycji.
- Kreator logo online to niedrogi wybór projektu logo. Jeśli nie chcesz kupować oprogramowania do projektowania, ale nadal chcesz mieć kontrolę nad procesem, może to być najlepszy wybór!
- Więcej do wydania? Możesz sprawdzić projekt crowdsourcingu lub wynająć niezależnego projektanta lub agencję, jeśli wydaje się to odpowiednie.
Bez względu na to, jaką opcję wybierzesz, życzymy Ci wszystkiego najlepszego w Twojej podróży do tworzenia logo!